26-27 października 2012 roku w Hotelu Ossa k. Rawy Mazowieckiej odbył się VII Kongres Zarządu Spółek Giełdowych SEG, którego tematem przewodnim była „Strategia rozwoju spółek w warunkach niepewności”.
Część plenarną, podczas pierwszego dnia Kongresu, rozpoczął wykład prof. Marka Belki na temat „Polityki pieniężnej w czasach kryzysu”. Zapewniał on słuchaczy, że obecnej sytuacji gospodarczej w Polsce nie można nazwać kryzysem, a co za tym idzie nie ma potrzeby realizowania polityki pieniężnej na czasy kryzysu.
Po tym wystąpieniu odbyła się dyskusja panelowa na temat przyszłości rynku kapitałowego. Wzięli w niej udział przedstawiciele regulatorów i instytucji wspierających rozwój rynku kapitałowego: Prof. Aleksander Chłopecki (Prezes Sądu Polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego, współpracujący z kancelarią Salans), Andrzej Jakubiak (Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego), Ludwik Sobolewski (Prezes Zarządu, GPW w Warszawie), Jacek Socha (Wiceprezes, Partner PwC) oraz Paweł Tamborski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa.
Sytuacja na rynku kapitałowym jest dużo bardziej złożona niż jeszcze kilka lat temu. Tym bardziej, że płacimy pewną cenę za dynamiczny rozwój – staliśmy się rynkiem na tyle rozwiniętym, że coraz trudniej jest funkcjonować dalej w oparciu o doświadczenia innych. Warto zatem podyskutować co takiego możemy zrobić, aby to inni nas naśladowali – mówi Jacek Socha, Wiceprezes i Partner PwC, Przewodniczący Komisji Papierów Wartościowych i Giełd w latach 1994 – 2004.
Kolejny panel podczas Kongresu poświęcony był nowym formom przywództwa. O tym jak powinien wyglądać nowy model przywództwa i czy dobry lider powinien być heretykiem dyskutowali m.in. Grażyna Piotrowska - Oliwa, Prezes PGNiG S.A., Marek Kapłucha, Członek Zarządu Zakładów Azotowych Puławy S.A. oraz Jakub Bartkiewicz, Prezes Domu Inwestycyjnego Investors.
W tradycyjnej strukturze opartej na hierarchii, potrzeba również zmian – mówił Marek Kapłucha, Członek Zarządu Zakładów Azotowych Puławy, które bardzo często kojarzą się z tradycyjnym modelem zarządzania. Dlatego warto w tych strukturach wyszukiwać pracowników z nową wizją, talentem i należy takich liderów dopuszczać do współtworzenia przedsiębiorstwa i jego nowej struktury – dodaje Marek Kapłucha.
Ostatni panel miał na celu pokazanie w jaki sposób rozwój nowych technologii determinuje powstawanie nowych modeli biznesowych w firmach. Podczas dyskusji, którą poprowadziła Magdalena Dziewguć, Wiceprezes Zarządów Exatel S.A., mówiono o tym, jak pod wpływem nowych technologii zmienia się rynek i konsument oraz w jaki sposób budować strategie biznesowe firmy aby efektywnie odpowiadały one na nowe potrzeby klientów.
Technologia sama w sobie nie stanowi dzisiaj źródła przewagi konkurencyjnej. Na rynku wygrywają firmy, które doskonalą metody analizy tego w jaki sposób klienci szukają informacji i zmieniają swój sposób działania dzięki nowym technologiom – mówi Magda Dziewguć, Wiceprezes Exatel.
Aby firma mogła budować nowe, efektywne modele biznesowe w oparciu o możliwości nowych technologii, niezbędna jest również ścisła współpraca i wzajemne zrozumienie pracy zespołów informatyków i marketingu.
W bardzo wielu firmach mamy sytuacje kiedy przedstawiciele IT nie do końca zgadzają się z wizja biznesową departamentów operacyjnych i odwrotnie - mówi Małgorzata Gawrysiak, Business Line Director, NextiraOne Polska. Bardzo korzystną jest sytuacja gdy biznes przedstawia swoje krótko i długo terminowe potrzeby a departament IT zapewnia kompleksowe ich wdrożenie, rozwój i utrzymanie . Uważam, że wybór platform, systemów i rozwiązań winien być dokonywany wspólnie prze służby IT jak i biznes gdyż cel strategiczny jest identyczny – dodaje Małgorzata Gawrysiak.
Pierwszy dzień Kongresu zakończył się wspólną kolacją przy muzyce na żywo. Podczas kolacji mistrz olimpijski Robert Korzeniowski rozdał koszulki i numery startowe do udziału w I Charytatywnym biegu rynku kapitałowego, który pomimo śnieżycy odbył się podczas drugiego dnia Kongresu. Uzyskane podczas biegu środki umożliwią udział młodzieży w programie „Zarządzanie firmą”, realizowanym przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości, którego celem jest praktyczne przygotowanie młodzieży do życia w warunkach gospodarki rynkowej.
Dodatkowe Informacje
W tym roku w VII Kongresie Zarządów Spółek Giełdowych wzięło udział ponad 250 przedstawicieli zarządów czołowych polskich spółek.