W sierpniu bieżącego roku rozpoczęły się rządowe prace legislacyjne nad projektem ustawy o zmianie ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz niektórych innych ustaw. Po zakończeniu etapu uzgodnień i konsultacji społecznych, w ramach którego swoje uwagi przekazało również Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych, projekt został poddany procesowi opiniowania.
Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych na bieżąco śledzi i analizuje przebieg procesu legislacyjnego przedmiotowego projektu.
Nowa wersja Projektu założeń do projektu ustawy nowelizującej
W oparciu o ustalenia poczynione w wyniku pierwszego etapu konsultacji i uzgodnień projektu założeń do projektu ustawy nowelizującej ustawę o biegłych rewidentach, w dniu 10 listopada 2015 r. do dalszej dyskusji przekazana została kolejna wersja przedmiotowego projektu.
Istotną zmianą w nowej wersji Projektu jest zgodne z uwagami wniesionymi m.in. przez Stowarzyszenie wprowadzenie tzw. „czarnej listy usług zakazanych” zamiast tzw. „białej listy usług dozwolonych”. Pierwotna koncepcja „białej listy” nie tylko była niespójna z treścią Dyrektywy, która ma być implementowana przedmiotową ustawą, ale stanowiła nieuzasadnione ograniczenie swobody gospodarczej rynku audytorskiego – eliminowała praktycznie możliwości świadczenia usług dodatkowych przez małe firmy audytorskie, co spowodowałoby znaczne ograniczenie dostępności takich usług dla małych i średnich spółek. Konsekwencją tego zjawiska mogło stać się znaczące ograniczenie rozwoju kompetencji oraz jakości kultury finansowej w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw.
Zaproponowana obecnie koncepcja „czarnej listy” stanowi rozwiązanie dalece bardziej racjonalne i pozwalające na zapobieżenie sytuacjom naruszenia niezależności i sceptycyzmu biegłego rewidenta.
Sukcesem pierwszego etapu konsultacji jest także obniżenie kar za nienależyte przeprowadzenie czynności rewizji finansowej i inne naruszenia dla osoby fizycznej z pierwotnej kwoty 4 mln zł do 1 mln zł.
Zapraszamy do zapoznania się z treścią nowej wersji Projektu założeń do przedmiotowej ustawy.
Nowa wersja Projektu założeń
Dalsze uwagi SEG
Mimo wyżej przytoczonych osiągnięć pierwszego etapu konsultacji przedmiotowego Projektu, szczegółowa analiza proponowanych rozwiązań legislacyjnych skłoniła Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych do wniesienia dalszych uwag do przedmiotowego Projektu i postulowanie kontynuacji dyskusji nad poszczególnymi założeniami celem wypracowania regulacji odpowiadających warunkom polskiego rynku.
W tym duchu, SEG w swoim kolejnym piśmie, zwróciło uwagę na następujące kwestie.
1. Opracowywanie założeń regulacyjnych z poszanowaniem nadrzędnej zasady proporcjonalności
Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych zwróciło uwagę Ministerstwa na przejawiającą się ogólnie w przedstawionym Projekcie tendencję do niedostosowania proponowanych regulacji do realnych możliwości ich adresatów oraz przeregulowania przepisów odnoszących się do sposobu działania firm audytorskich. W tym zakresie, SEG kwestionuje w tym zakresie również zasadność wprowadzania szeregu rozwiązań, których nie wymaga implementowana Dyrektywa, a które Projektodawca zamierza wprowadzić niejako „przy okazji” transponowania przepisów unijnych.
W tym zakresie, SEG postuluje odejście od stanowienia przepisów wprowadzających dodatkowe regulacje, nieuzasadnione wymogami prawa unijnego oraz stanowczo podkreśla potrzebę dostosowania implementowanych przepisów do warunków panujących na polskim rynku usług audytorskich.
2. Podtrzymanie postulatu utrzymania dotychczasowego trybu postępowania dyscyplinarnego biegłych rewidentów
Mimo szeroko postulowanej na poprzednim etapie konsultacji potrzeby utrzymania dotychczasowego trybu postępowania dyscyplinarnego biegłych rewidentów, nie wprowadzono w tym zakresie istotnych zmian. SEG podkreśliło po raz kolejny ryzyka związane z przeniesieniem przedmiotowego postępowania do trybu administracyjnego, polegające przede wszystkim na znacznym osłabieniu prawa do obrony biegłego rewidenta i mniejszej ochronie procesowej.
3. Postulat dalszego łagodzenia zaproponowanych w Projekcie kar
SEG podnosi w dalszej kolejności, że zaproponowana w nowej wersji Projektu obniżka kary jest niedostateczna i w dalszym ciągu niedostosowana do faktycznych możliwości potencjalnych adresatów tej regulacji. Wprowadzenie tak rażąco wygórowanych kar może skutkować odpływem kadr z uwagi na zbyt duży poziom ryzyka związany z wykonywaniem zawodu, oraz doprowadzić może do radykalnego wzrostu cen usług audytorskich. Wobec powyższych zagrożeń, SEG stanowczo postuluje możliwie jak największe obniżenie poziomu proponowanych kar.
4. Postulat obniżenia zaproponowanej w treści Projektu opłaty rocznej na pokrycie kosztów nadzoru
Tożsame do powyższych ryzyka odnoszą się również do propozycji opłaty na pokrycie kosztów nadzoru, która ma obciążać biegłych rewidentów. Proponowana wysokość opłaty plasuje się w chwili obecnej na poziomie 7% przychodów uzyskiwanych z tytułu wykonywania czynności rewizji finansowej w JZP, nie mniejszą niż 20% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. SEG zwraca uwagę, że są to kwoty wyższe niż pobierane obecne, mimo iż w chwili obecnej system finansowania kosztów nadzoru jest efektywny i wystarczający.
5. Podtrzymanie uwag odnoszących się do nowego sposobu uregulowania Komitetów Audytu
SEG po raz kolejny zwraca również uwagę Ministerstwa na nazbyt lakoniczne potraktowanie kwestii nowych propozycji odnoszących się do Komitetów Audytu, zwłaszcza w zakresie powołania, kompetencji i odpowiedzialności Komitetów w relacji z Radą Nadzorczą w spółkach. Projekt w dalszym ciągu nie prezentuje żadnej sprecyzowanej koncepcji uregulowania przedmiotowych kwestii, wobec czego niemożliwe jest na tym etapie przewidzenie skutków proponowanych rozwiązań dla spółek. Wobec tego, SEG konsekwentnie podtrzymuje postulat uszczegółowienia założeń w tym zakresie, już na obecnym etapie prac legislacyjnych.
Stowarzyszenie na bieżąco śledzi przebieg prac legislacyjnych nad przedmiotowym Projektem.
Zapraszamy do zapoznania się z pełną treścią uwag Stowarzyszenia.
Pismo SEG
Ostatni etap konsultacji
Dnia 6 lipca rozpoczął się ostatni etap konsultacji społecznych projektu ustawy o zmianie ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie oraz niektórych innych ustaw, w którym udział wzięło również Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. W związku z bliskim terminem zakończenia prac legislacyjnych nad przedmiotowym projektem, Stowarzyszenie w piśmie z uwagami raz jeszcze podkreśliło najważniejsze kwestie wymagające rozważenia i zmiany. W szczególności, SEG raz jeszcze stanowczo podkreśliło ryzyka związane z utrzymywaną propozycją wprowadzenia kar dla emitentów, której wysokość ma sięgać aż 10% przychodów osiągniętych przez podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych w poprzednim roku obrotowym z tytułu wykonywania czynności rewizji finansowej. Stowarzyszenie zauważając, że zaproponowana wysokość kary pozostaje całkowicie nieadekwatna do wielkości spółek, zaś jej nadmierna rygorystyczność będzie powodem braku jej funkcjonalności, jeszcze podniosło stanowczy postulat obniżenia zaproponowanej wysokości kar celem ich dostosowania do warunków polskiego rynku.
Zapraszamy do zapoznania się z pełną treścią uwag zgłoszonych przez Stowarzyszenie.
Pismo SEG 21 lipca 2016
28/11/2016 projekt w sejmie
Dnia 28 listopada 2016 r. projekt nowelizacji ustawy o biegłych trafił do prac sejmowych. W trakcie 32. posiedzenia Sejmu dnia 15 grudnia 2016 r. rozpoczęło się pierwsze czytanie w sejmowej Komisji Finansów Publicznych. Dotychczas nie uległa zmianie treść projektu wypracowana na ministerialnym etapie prac legislacyjnych. O przebiegu prac sejmowych nad projektem i wszelkich jego zmianach będziemy informować na bieżąco.
Zapraszamy do zapoznania się projektem, który trafił pod obrady Sejmu.
Projekt
Zmiany dotyczące badania sprawozdań finansowych
Wyrazem aktywnego działania Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych w procesie legislacyjnym było wysłanie pisma do Komisji Finansów Publicznych z wyrażoną opinią dotyczącą aktualnego brzmienia projektu ustawy o zmianie ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badań sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym. W przedmiotowym piśmie SEG zawarło 3 najistotniejsze kwestie, które nie powinny zostać pominięte w pracach Komisji z uwagi na ich charakter.
Stowarzyszenie:
- postuluje pozostawić okres rotacji firm audytorskich na poziomie 10 lat,
- stanowczo sprzeciwia się wprowadzeniu obowiązku badania finansowego przez dwie firmy audytorskie dla niektórych podmiotów,
- stoi na stanowsku, iż firma audytorska powinna móc wykonywać inne usługi, a nie tylko badania.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią uwag Stowarzyszenia.
Pismo SEG do KFP
07/02/2017 UDziaŁ SEG w pracach podkomisji ds. ustawy o biegłych
W dniu 07.02.2017r. przedstawiciele Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych aktywnie uczestniczyli w posiedzeniu nadzwyczajnej podkomisji do spraw rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym. Najważniejsze z punktu widzenia emitentów tematy, tj. okres rotacji firm audytorskich, obowiązek wspólnego audytu oraz zakaz usług dodatkowych nie zostały jednak na tym posiedzeniu rozstrzygnięte. Stowarzyszenie z zaangażowaniem będzie uczestniczyć w kolejnych etapach prac nad powyższym projektem.
O postępach będziemy informować na bieżąco.
07/04/2017 ustawa uchwalona przez sejm
W dniu 07 kwietnia 2017 Sejm uchwalił ustawę o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym. Po burzliwych naradach na poziomie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy oraz sejmowej Komisji Finansów Publiczych wypracowano brzmienie ustawy, której postanowienia mają istotne znaczenie z perspektywy emitentów.
Do najważniejszych zmian wprowadzonych tą ustawą należą:
1) uregulowanie Komitetów Audytu:
-emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym państwa Unii Europejskiej muszą posiadać Komitet Audytu (dalej "KA");
-członków KA powołuje rada nadzorcza lub inny organ nadzorczy spośród jej członków;
-w skład KA wchodzi przynajmniej 3 członków, a większość z nich musi cechować się niezależnością (warunki niezależności ujęto w art. 129 ust.3 pkt 1-10). W KA musi być przynajmniej jeden członek, posiadający wiedzę i umiejętności w zakresie rachunkowości lub badania sprawozdań finansowych oraz przynajmniej jeden członek posiadający wiedzę i umiejętności w zakresie branży, w której działa jednostka zainteresowania publicznego;
-zadaniami KA są w szczególności: monitorowanie procesu sprawozdawczości finansowej, skuteczności systemów kontroli wewnętrznej, wykonywania czynności rewizji finansowej; kontrolowanie i monitorowanie niezależności biegłego rewidenta; informowanie rady nadzorczej o wynikach badania; opracowywanie polityki wyboru firmy audytorskiej. Wszystkie zadania KA ujęto w art. 130 ustawy;
2)zakaz świadczenia przez firmę audytorską usług niebędących czynnościami rewizji finansowej (wg art 284 usługi dodatkowe nie będące czynnościami rewizji finansowej mogą być świadczone do 31 grudnia 2017r.);
3)okres rotacji firm audytorskich wg nowych regulacji wynosi 5 lat (wg art 283 ust 2 dotyczy to badań sprawozdań finansowych za lata obrotowe rozpoczynające się po 31 grudnia 2017r.);
4)sankcje za naruszenia:
-na jednostkę zainteresowania publicznego, członka jej zarządu lub innego organu zarządzającego lub członka rady nadzorczej lub innego organu nadzorczego może zostać nałożona przez Komisję Nadzoru Finansowego kara za naruszenia rozporządzenia unijnego 537/2014- m.in. za brak polityki w zakresie wyboru firmy audytorskiej, przekroczenia okresu rotacji firmy audytorskiej, naruszenia przepisów dotyczących komitetów audytu;
-karami administracyjnymi mogą być kara pieniężna do 250 000 zł dla osoby fizycznej lub do 10% przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów osiągniętych przez jednostkę w poprzednim roku obrotowym lub zakaz pełnienia funkcji członka zarządu lub członka rady nadzorczej przez okres do lat 3.
Zachęcamy do zapoznania się z brzmieniem ustawy.
Ustawa o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym
PISMO DO CZŁONKÓW SEG DOTyczące USTAWY O BIEGŁYCH
Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych w dniu 25 kwietnia 2017r. wysłało do Prezesów Spółek Członkowskich SEG pismo informujące o rychłym wprowadzeniu do porządku prawnego ustawy o biegłych rewidentach, w której uregulowane zostały nowe zasady dotyczące Komitetów Audytu. Zachęcamy do zapoznania się z brzmieniem pisma.
Pismo do członków SEG