Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie opłat na pokrycie kosztów nadzoru nad rynkiem kapitałowym
Projekt nowego rozporządzenia powstał w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem nadzoru nad rynkiem finansowym oraz ochrony inwestorów na tym rynku. Ustawa wprowadziła zmiany w zakresie finansowania Komisji Nadzoru Finansowego. Koszty nadzoru będą finansowane bez pośrednictwa budżetu państwa, bezpośrednio z przychodów Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Projekt ten jest również konsekwencją wejścia w życie ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi i niektórych innych ustaw, która zniosła podział rynku regulowanego na rynek giełdowy i pozagiełdowy.
Zachęcamy do zapoznania się z brzmieniem rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie opłat na pokrycie kosztów nadzoru nad rynkiem kapitałowym.
Ministerstwo Spraw Zagranicznych pismem z 24 lipca 2019 r. uznało, że projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie opłat na pokrycie kosztów nadzoru nad rynkiem kapitałowym nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej. W związku z brakiem uwag Komisji Prawniczej do projektu został on przekazany do podpisu Ministra Finansów.
uwagi seg
projekt przekazany do rcl
Projekt przedmiotowego rozporządzenia powstał 24 czerwca 2019 r., a przekazany do konsultacji publicznych w dniu 27 czerwca 2019 r.
Zachęcamy do zapoznania się z brzmieniem projektu tego aktu prawnego
System finansowania kosztów nadzoru nad rynkiem kapitałowym zakłada dwa źródła wpłat od podmiotów rynku kapitałowego:
Udział procentowy poszczególnych grup podmiotów w pokrywaniu kosztów nadzoru netto ma być ustalany corocznie na podstawie faktycznego obciążenia nadzoru w roku poprzednim.
Koszty będą podzielone pomiędzy poniższe grupy:
Koszty nadzoru netto dzielone pomiędzy pięć grup podmiotowych nie stanowią całości kosztów nadzoru nad rynkiem kapitałowym. Koszty nadzoru netto to ta część kosztów nadzoru nad rynkiem kapitałowym, która nie została pokryta przez: wpłatę o wysokości 16,5% kosztów nadzoru dokonywaną przez sektor bankowy, wpłatę o wysokości 1,5% kosztów nadzoru dokonywaną przez sektor ubezpieczeniowy, łączną sumę opłat jednorazowych za niektóre czynności KNF wpłaconą w poprzednim roku kalendarzowym, łączną sumę opłat rocznych o stałej wysokości.
Ustawa o nadzorze nad rynkiem kapitałowym wskazuje, iż podmioty obowiązane do wnoszenia opłat na pokrycie kosztów nadzoru o zmiennej wysokości ponoszą koszty w wysokości zapewniającej skuteczność sprawowanego nadzoru, proporcjonalnie do wysokości kosztów nadzoru nad rynkiem kapitałowym w zakresie odpowiadającym rodzajowi ich działalności. Z przepisu tego wynika, iż grupowanie powinno następować według możliwie jednorodnego kryterium rodzajowego działalności, zaś zmienne obciążenia poszczególnych grup winny być proporcjonalne do zmiennych kosztów nadzoru, w tym sensie, że zmienne koszty nadzoru muszą być rozkładane proporcjonalnie, a nie np. poprzez obciążenie zwiększonymi kosztami nadzoru tylko jednej z grup.
Data aktualizacji: 2021-10-05