Język: PL | EN Czcionka: A A+ A + + Kontrast: Kontast Kontast Kontast Kontast

Projekt ustawy transponującej Women on Boards Directive

Data publikacji: 2024-09-24

W dniu 20 września br. na stronie RCL Ministerstwo Sprawiedliwości opublikowało projekt ustawy transponującej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2381 z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie poprawy równowagi płci wśród dyrektorów spółek giełdowych oraz powiązanych środków (Dz. Urz. UE L 315/44 z 07.12.2022), czyli tzw. Women on Boards Directive.

Projekt transponuje do polskiego prawa ww. dyrektywę poprzez zmianę dwóch ustaw:

- ustawy z dnia z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 620)

- ustawy z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania (Dz. U. z 2023 r. poz. 970 oraz z 2024 r. poz. 1175)

W zakresie zmiany ustawy o ofercie publicznej projekt przewiduje, zgodnie z dyrektywą zastosowanie nowych wymogów w odniesieniu do spółek notowanych na rynku regulowanym, z wyłączeniem spółek, które w jednym z dwóch ostatnich lat nie przekroczyły 250 pracowników oraz co najmniej jednego z progów finansowych (50 mln EUR przychody netto lub 43 mln EUR suma aktywów bilansu). Jako SEG zwracamy uwagę, że określenie tych spółek nie jest na zasadach zawartych w ustawie o rachunkowości, lecz wynika z przepisów o przedsiębiorcach, stąd inna jest konstrukcja i kryteria finansowe decydujące o zakresie spółek objętych tą dyrektywą.

Spółki objęte nowymi przepisami będą mieć obowiązek m.in:

  • przyjęcia polityki zatrudniania w organach spółki (w drodze uchwały walnego zgromadzenia) zgodnej z wymogami określonymi w nowym rozdziale 4aa „Polityka zatrudniania w organach spółki”
  • osiągnięcia do 30 czerwca 2026 r. (a w przypadku spółek, w których prawa z akcji wykonuje minister właściwy do spraw aktywów państwowych - do 31 grudnia 2025 r.) celu określonego w projektowanym art.90gg, tj. liczby osób mniej reprezentowanej płci zbliżonej do 33% i nie większej niż 49% „w każdym organie spółki liczącym co najmniej trzech członków”;
  • zarząd spółki będzie zobowiązany do sporządzenia co roku sprawozdania dotyczącego udziału przedstawicieli poszczególnych płci w organach spółki oraz udostępniania go na stronie internetowej, a w terminie do 15 marca danego roku przekazywania go do Pełnomocnika Rządu ds. Równego Traktowania (będzie on prowadzić publiczny wykaz spółek spełniających wymóg określony w art.90gg, tj. cel 33%);
  • sankcją za niewykonanie lub nienależyte wykonanie przez spółkę obowiązków wynikających z nowego rozdziału 4aa może być nałożenie przez KNF kary pieniężnej w wysokości 10% rocznego przychodu. 

W projekcie zapisano, iż ustawa ma wejść w życie z dniem 28 grudnia 2024 r., ale część przepisów wejdzie w życie z dniem 30 czerwca 2026 r. (m.in. przepisy dotyczące: procesu selekcji kandydatów, prawa do odszkodowania za naruszenie przepisów o selekcji kandydatów, obowiązku wyjaśnienia w „sprawozdaniu dotyczącym udziału przedstawicieli poszczególnych płci w organach spółki” przyczyny braku osiągniecia celu 33% i opisu planowanych/przyjętych środków dla osiągnięcia tego wskaźnika).

W opinii SEG projekt ustawy transponującej dyrektywę ws. poprawy równowagi płci wśród dyrektorów spółek giełdowych zawiera w swoim kluczowym art. 90gg zapis idący dalej niż przepis art.5 ust. 1 lit. b) transponowanej dyrektywy – ponieważ zapis z dyrektywy mówi o „33% wszystkich stanowisk dyrektorskich, w tym zarówno dyrektorów wykonawczych, jak i nie wykonawczych” – oznacza to, że liczy się ten wskaźnik dla łącznej liczby stanowisk w zarządzie i radzie nadzorczej, a nie odrębnie dla zarządu oraz rady nadzorczej. Za czym przemawia także zapis w art.5 ust.3 dyrektywy „Liczba wszystkich stanowisk dyrektorskich, którą uznaje się za niezbędną do osiągnięcia celu określonego w ust. 1 lit. b), jest liczbą najbardziej zbliżoną do odsetka 33 %, ale nieprzekraczającą 49 %. Liczby te przedstawiono w załączniku.”

Tymczasem w proponowanym art.90gg użyto określenia „w każdym organie spółki” i „liczby wszystkich członków tego organu”, co będzie prowadzić do wymogu osiągnięcia celu 33% zarówno w zarządzie jak i radzie nadzorczej.

„Art. 90gg. Przepisów art. 90gd, 90ge i art. 90gf nie stosuje się, jeżeli w każdym organie spółki liczącym co najmniej trzech członków liczba osób mniej reprezentowanej płci jest nie mniejsza niż liczba najbardziej zbliżona do 33% i nie większa niż 49% liczby wszystkich członków tego organu.”

SEG zachęca emitentów, zwłaszcza tych, którzy będą objęci nowymi przepisami, do przekazywania uwag bezpośrednio do MS w ramach konsultacji publicznych (w terminie do 4 października br.) lub do SEG na adres regulacje@seg.org.pl w terminie, który umożliwi ich uwzględnienie przez SEG, tj. do 2 października br.

Projekt ustawy (PDF poniżej)

Link do strony RCL dotyczącej projektu UC 63 TUTAJ.

Data aktualizacji: 2024-09-25

Szybkie menu