W ostatnich dniach ukazał się kolejny kwartalnik Akademii Parkietu, który jest dziełem współpracy SEG z GG Parkiet.
W najnowszym kwartalniku odnaleźć można wiele ciekawych artykułów związanych z funkcjonowaniem firmy w pandemicznej rzeczywistości takich jak:
- "Covidowy krajobraz" - artykuł autorstwa Prezesa Zarządu SEG - Mirosława Kachniewskiego,
- "Giełdowa tarcza antycovidowa już gotowa" - artykuł autorstwa Wiceprezesa Zarządu SEG - Roberta Wąchały,
- "E-spółka giełdowa" - artykuł, w którym dr Iwona Gębusia, radca prawny/ senior associate z Kancelarii Prof. Marek Wierzbowski i Partnerzy Adwokaci i Radcowie Prawni, odpowiada na pytania:
- Czy przed koronawirusem zdalna praca zarządów i rad nadzorczych spółek giełdowych była standardem czy wyjątkiem?
- Jakie procedury są niezbędne do bezpiecznego funkcjonowania zarządu i rady nadzorczej w trybie zdalnym?
- Jak powinny być dokumentowane decyzje podjęte w trybie zdalnym?
- Jakich spółek akcyjnych dotyczy zapis elektroniczny (publicznych,niepublicznych) i jakich emisji (publicznych, prywatnych) oraz czy w ramach tej samej emisji można składać zapisy tradycyjne i elektroniczne?
- "Kluczowe ryzyka związane z organizacją e-WZ" - artykuł, w którym Łukasz Świątek (senior associate) oraz Marcin Marczuk (partner) z kancelarii Królikowski Marczuk Dyl Adwokaci i Radcowie Prawni odpowiadają na pytania:
- Jakie są najważniejsze ryzyka prawne związane z e-WZ?
- Co można zrobić, aby je minimalizować?
- Jakie elementy powinien obejmować regulamin e-WZ?
- Jak znaleźć kompromis pomiędzy oczekiwaniami uczestników zdalnych i „fizycznych”?
- "Technologia na e-WZA" - artykuł Andrzeja Knap, Prezesa Zarządu Unicomp-WZA, w którym autor przybliża technologiczne tajniki organizacji e-WZA odpowiadając na pytania:
- Jakie są najważniejsze problemy technologiczne związane z e-walnym zgromadzeniem?
- Ile wynosi opóźnienie w transmisji i co zrobić, żeby je minimalizować?
- W jaki sposób można zapewnić dwustronną komunikację ze zdalnymi akcjonariuszami?
- Czy emitent jest w stanie udowodnić, że po jego stronie nie było awarii systemu do głosowania zdalnego?
- "Organizacja WZA a ochrona danych osobowych" - artykuł, w którym dwie Panie, Agata Kowalska (Radca Prawny, Partner Zarządzający) oraz Joanna Toruniewska (Radca Prawny, Of counsel) z kancelarii Chabasiewicz Kowalska i Partnerzy wskazują:
- Jaki zakres danych osobowych związanych z organizacją WZA spółka może przetwarzać?
- Komu te dane mogą być udostępniane?
- W jaki sposób procedury związane z danymi osobowymi powinny się zmienić, jeżeli spółka organizuje również zdalne WZA?
- Jakie dane i jak długo powinniśmy przechowywać, a które usunąć zaraz po WZA?
- "Pandemiczna informacja poufna, czyli o obowiązkach sprawozdawczych w czasach zarazy" - artykuł autorstwa Pawła Małkińskiego - Prezesa Zarządu Capital Market Solutions Group
- "Sprawozdawczość śródroczna spółek giełdowych. Jak sporządzić sprawozdanie finansowe w czasach niepewności?" - artykuł, w którym specjaliści z Deloitte: Marcin Samolik (Biegły Rewident, Starszy Menedżer Audit & Assurance Deloitte), Krzysztof Supera (Starszy Menedżer Audit & Assurance Deloitte) oraz Monika Jakubczyk (Biegły Rewident, Partner Audit & Assurance Deloitte) opowiadają o tym:
- Jak pandemia może wpłynąć na wycenę aktywów i zobowiązań w sprawozdaniach śródrocznych spółek giełdowych?
- Jak powinna wyglądać analiza sytuacji płynnościowej w kontekście założenia kontynuacji działalności?
- "Najważniejsze formy pomocy płynnościowej dla przedsiębiorców w związku z koronawirusem" - artykuł, w którym Dorota Szlachetko - Reiter (radca prawny, partner zarządzający) oraz Paweł Duda (radca prawny, partner) z BDO Legal odpowiadają na pytania:
- Co ma do zaoferowania Polski Fundusz Rozwoju spółkom giełdowym?
- Jakie są najważniejsze warunki uzyskania pomocy z PFR?
- Czy istnieje możliwość polepszenia warunków kredytowych spółki, która ma problemy finansowe z powodu Covid-19?
- Czy są planowane kolejne formy pomocy?
- "Restrukturyzacja bez zwolnień - jak przetrwać kryzys" - artykuł, w którym Robert Stępień (radca prawny, partner zarządzający) oraz Michał Bodziony z Kancelarii PCS Littler w Krakowie odpowiadają na pytania emitentów:
- Czy pandemia musi oznaczać zwolnienia?
- Czy można obniżyć pracownikowi wymiar czasu pracy lub wynagrodzenie, nie mając spadku obrotów i nie odwołując się do rozwiązań z tarczy antykryzysowej?
- Co w przypadku, gdyby pracodawca chciał zrezygnować z wypłacania premii, dodatków do wynagrodzenia czy benefitów pozapłacowych?
- Jak wygląda sytuacja z benefitami pozapłacowymi?
- Opieka medyczna, karty Multisport, owoce w biurze, bony do restauracji, zwrot kosztów taksówek w celu dojazdu do pracy – co zostawić, a z czego zrezygnować?
- Czy trzeba normalnie dokonywać odpisu i wypłacać świadczenia na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (ZFŚS)?
- A pracownicze plany kapitałowe i programy emerytalne?
- Czy premie zawsze muszą być wypłacane?
- A co z podwyżkami i corocznymi negocjacjami dotyczącymi wynagrodzeń?, Jak efektywnie zarządzać czasem pracy w czasie pandemii? Dłuższe okresy rozliczeniowe, system równoważny, skrócone odpoczynki – z jakich rozwiązań pracodawca może skorzystać, aby zaoszczędzić?
- "Ryzyka nadużyć pracowniczych podczas i po pandemii" - artykuł, w którym Jarosław Grzegorz (Associate Partner) oraz Justyna Hamada (Manager) z EY Polska odpowiadają na pytania:
- Do jakiego rodzaju nadużyć pracowniczych może dojść w związku z pracą zdalną?
- Jak w praktyce analizować efektywność pracy zdalnej?
- Z jakimi nadużyciami będziemy się zmagać po odmrożeniu gospodarki?
- "Praca zdalna w praktyce" - artykuł, w którym Lucyna Brayshaw (Radca Prawny, Partner) oraz Ludmiła Łuczak (Radca Prawny, Manager) z kancelarii Olesiński i Wspólnicy przybliżają istotę pracy zdalnej odpowiadając na pytania:
- Czy praca zdalna stanie się stałym elementem biznesowej rzeczywistości?
- Czym właściwie jest praca zdalna?
- Jak powinien wyglądać proces wprowadzenia pracy zdalnej w firmie?
- Czy zasady pracy zdalnej należy uregulować wewnętrznie?
- Czy regulamin/polityka pracy zdalnej powinny być takie same dla wszystkich grup pracowników?
- Co powinny zawierać takie wewnętrzne regulacje?
- W jakim zakresie uregulować warunki techniczne pracy zdalnej?
- Jak praca zdalna wpływa na obowiązki związane z ochroną danych osobowych i bezpieczeństwem informacji?
- Czy po zabezpieczeniu kwestii technicznych na etapie wdrożenia pracodawca ma jeszcze dalsze obowiązki?
- Czy pracownikowi przysługują jakieś benefity związane z pracą z domu?
- Kto w firmie powinien być odpowiedzialny za tworzenie regulaminu pracy zdalnej?
Na koniec kwartalnika znajdą Państwo podsumowanie najważniejszych zmian legislacyjnych dla emitentów w formie infografiki.
Serdecznie zapraszamy wszystkich przedstawicieli spółek członkowskich SEG do pobrania kwartalnika w formie PDF tutaj.
Data aktualizacji:
2021-07-16