Język: PL | EN Czcionka: A A+ A + + Kontrast: Kontast Kontast Kontast Kontast

Listing Act

OBOWIĄZUJE

Pakiet propozycji legislacyjnych dotyczących Listing Act. 

SPRAWDŹ ETAPY PRAC LEGISLACYJNYCH PONIŻEJstrzałka


W dniu 12 grudnia 2024 r. ESMA rozpoczęła konsultacje projektu opinii technicznej dotyczącej Rozporządzenia MAR i Dyrektywy MiFID II w zakresie systemu rynku wzrostu MŚP. Konsultacje te są pochodną wejścia w życie pakietu Listing Act i w odniesieniu do Rozporządzenia MAR dotyczą aktów delegowanych, które Komisja Europejska ma przyjąć w zakresie:

  • ujawniania informacji poufnych w przedłużającym się procesie oraz 
  • warunków opóźnienia ujawnienia informacji poufnych.

Listing Act nakłada na Komisję Europejską obowiązek przyjęcia aktów delegowanych w kilku obszarach w ciągu 18 miesięcy od jego wejścia w życie. Stąd też 6 czerwca 2024 r. ESMA otrzymała formalny wniosek Komisji Europejskiej o wydanie porad technicznych w sprawie niektórych aktów delegowanych uzupełniających przepisy szczegółowe Rozporządzenia prospektowego, Rozporządzenia MAR i Dyrektywy MiFID II. W celu realizacji tego wniosku ESMA m.in. przygotowała i opublikowała niniejszy dokument konsultacyjny. Dokument ten jest skierowany do emitentów (w tym MŚP) i platform obrotu, ale odpowiedzi są również oczekiwane od innych uczestników rynku, w tym stowarzyszeń i organów branżowych, inwestorów instytucjonalnych i detalicznych, konsultantów i pracowników naukowych. Wszystkie uwagi należy przesyłać online, korzystając z dołączonego formularza odpowiedzi.

TUTAJ adres, pod którym znajdują się informacje o powyższych konsultacjach.

Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych wzięło udział w konsultacjach przygotowanego przez ESMA projektu opinii technicznej odnoszącego się do zmian Rozporządzenia MAR i Dyrektywy MiFID dokonanych przez Listing Act (o konsultacjach można przeczytać tutaj). W odniesieniu do Rozporządzenia MAR projekt ten dotyczy dwu aktów delegowanych, do których wydania została upoważniona Komisja Europejska:

  1. zawierającego otwarty katalog procesów rozciągniętych w czasie wraz ze wskazaniem momentu, kiedy dany rodzaj informacji powinien być publikowany oraz
  2. warunków opóźnienia ujawnienia informacji poufnych.

W przypadku pierwszego aktu delegowanego ESMA zaproponowała podział informacji poufnych powstających etapami na 3 kategorie oraz określiła generalną zasadę dotyczącą momentu ujawnienia informacji poufnej w każdej z tych kategorii:

  • Powstające wyłącznie w strukturach emitenta (np. wypłata dywidendy) - moment, w którym organ korporacyjny posiadający uprawnienia decyzyjne podjął stosowną decyzję, nawet jeżeli wymaga ona jeszcze zatwierdzenia przez inny organ
  • Powstające z udziałem emitenta i innego podmiotu nie będącego organem publicznym (np. podpisanie znaczącej umowy) - moment, w którym organy korporacyjne posiadające uprawnienia decyzyjne obu stron podjęły decyzję o podpisaniu umowy
  • Powstające z udziałem emitenta i organu publicznego (np. decyzja organu administracji czy wyrok sądu) - moment, w którym emitent otrzymał ostateczną decyzję organu publicznego, przy czym dotyczy to każdej instancji postępowania.

Do tak dokonanego podziału ESMA przedstawiła 36 konkretnych przykładów procesów rozciągniętych w czasie ze wskazaniem momentu ujawnienia informacji poufnej w każdym z tych przykładów. Stowarzyszenie podzieliło propozycję ESMA w odniesieniu do większości przykładów. Główne rozbieżności polegały na tym, że w ocenie Stowarzyszenia momentem końcowym w przypadku negocjacji znaczącej umowy jest jej podpisanie, a nie uzgodnienie jej istotnych warunków oraz że w przypadku sprawy z udziałem organu publicznego momentem generującym obowiązek publikacji jest nie decyzja emitenta o skierowaniu sprawy do tego organu, a jedynie jego rozstrzygnięcie.

W przypadku drugiego aktu delegowanego ESMA przedstawiła natomiast:

  • Niewyczerpujący katalog sytuacji, w których występuje kontrast/różnica między informacją poufną, która ma zostać opóźniona, a ostatnim komunikatem emitenta przedstawionym w tej samej sprawie, do której odnosi się informacja poufna (przykłady wprowadzenia w błąd inwestorów)
  • Niewyczerpujący katalog źródeł, w których mogą znaleźć się komunikaty emitenta, które są brane pod uwagę przy ocenie przesłanki możliwości opóźnienia publikacji informacji poufnej jaką jest niewprowadzanie w błąd inwestorów.

Stowarzyszenie co do zasady zgodziło się z zaproponowanymi przez ESMA ww. katalogami. Zgłoszono jedynie uwagę, że przy ocenie niewprowadzania w błąd inwestorów komunikat musi pochodzić od osób reprezentujących emitenta a nie postrzeganych za takie oraz wskazano na konieczność wprowadzenia terminu ważności wcześniejszych informacji, które są brane pod uwagę.

Zgłosiliśmy także bardzo podobnej treści uwagi za pośrednictwem unijnej organizacji zrzeszającej emitentów – EuropeanIssuers.

Stanowisko SEG

Stanowisko EI uwzględniające najważniejsze postulaty SEG


Przyjęcie Listing Act przez Parlament Europejski i publikacja w Dzienniku Urzędowym KE


Na posiedzeniu plenarnym, które miało miejsce w dniach 22-25 kwietnia 2024 r. Parlament Europejski przyjął pakiet regulacji zwany Listing Act. W skład pakietu wchodzi:

  1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129, (UE) nr 596/2014 i (UE) nr 600/2014 w celu zwiększenia atrakcyjności publicznych rynków kapitałowych w Unii dla przedsiębiorstw oraz ułatwienia dostępu do kapitału małym i średnim przedsiębiorstwom. 
    (Zmiana Rozporządzenia Prospektowego i Rozporządzenia MAR – czytaj więcej)
    Opracowanie SEG zawierające opis głównych zmian Rozporządzenia Prospektowego i Rozporządzenia MAR – czytaj więcej
  2. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie akcji uprzywilejowanych co do głosu w spółkach, które ubiegają się o dopuszczenie swoich akcji do obrotu na wielostronnej platformie obrotu.
    (Wprowadzenie Dyrektywy w sprawie akcji uprzywilejowanych co do głosu – czytaj więcej)
  3. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) zmieniająca dyrektywę 2014/65/UE w celu zwiększenia atrakcyjności publicznych rynków kapitałowych w Unii dla przedsiębiorstw i ułatwienia dostępu do kapitału małym i średnim przedsiębiorstwom oraz uchylająca dyrektywę 2001/34/WE.
    (Zmiana Dyrektywy MIFiD – czytaj więcej)

Powyższe akty prawne zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 14 listopada 2024 r.

07.12.2022 r. Komisja Europejska opublikowała pakiet propozycji legislacyjnych dotyczących Listing Act. Wniosek dotyczący zmian w pakiecie Listing Act swoim zakresem obejmuje tematykę: 

  • zmian w MAR. Zaproponowane w ramach działań Listing Act zmiany w MAR dotyczą wielu obszarów, w tym: zakresu publikowanych informacji, sposobu opóźniania publikacji informacji, prowadzenia list insiderów, transakcji insiderów oraz sankcji na małe spółki.
  • zmian w rozporządzeniu prospektowym, które mają polegać m.in. na rozszerzeniu katalogu przypadków podlegających wyłączeniu z obowiązku prospektowego, podwyższeniu progów ilościowych w przypadkach podlegających wyłączeniu z obowiązku prospektowego, usprawnieniu w zakresie prospektu dotyczącego pierwotnych emisji papierów wartościowych oferowanych publicznie lub dopuszczenia do obrotu na rynku regulowanym, zastąpieniu uproszczonego systemu obowiązków informacyjnych w odniesieniu do ofert wtórnych (art. 14) nowym EU Follow-on prospectus (art. 14b), zastąpieniu Recovery prospectus (art. 15) nowym EU Growth issuance document. 
  • zmian w MIFID w tym w zakresie analiz spółek. Propozycje zmian w MiFID II mają na celu obniżenie barier dla notowania MŚP oraz uregulowanie i zwiększenie wykorzystania analiz inwestycyjnych sponsorowanych przez małych i średnich emitentów, a także umożliwienie, aby segment wielostronnej platformy obrotu mógł być uznany za rynek rozwoju MŚP. Ogólnym celem dyrektywy jest zwiększenie „widoczności” małych i średnich emitentów dla potencjalnych inwestorów, aby ułatwić im dostęp do pozyskiwania finansowania na rynkach kapitałowych.
  • projekt nowej dyrektywy o uprzywilejowaniu co do prawa głosu. Wniosek dotyczący nowej dyrektywy powstał po to, aby rozwiązać bariery regulacyjne pojawiające się na etapie poprzedzającym pierwszą ofertę publiczną, a w szczególności nierówne szanse, jakie napotykają spółki w całej UE w zakresie możliwości emitowania akcji uprzywilejowanych co do głosu, gdy decydują się na notowanie na rynku rozwoju MŚP. Celem dyrektywy jest umożliwienie zachowania założycieli nad spółką po upublicznieniu. 


Wniosek ten jest efektem konsultacji Listing Act przeprowadzonych w okresie od listopada 2021 r. do lutego 2022 r., a także dalszych rozmów na temat najistotniejszych kwestii (SEG było w stałym kontakcie z KE w zakresie kosztów i korzyści notowania). Konsultacje Listing Act obejmowały swym zakresem tematycznym: ocenę środowiska regulacyjnego (przyczyny słabej kondycji rynku, koszty i korzyści notowania, czynniki zniechęcające do debiutów), prospekt emisyjny (pożądany zakres informacji, koszty, doświadczenia z "szybkim prospektem"), MAR (dualna definicja informacji poufnej, doprecyzowanie definicji informacji poufnej, reżim opóźniania informacji poufnej, proporcjonalność sankcji, możliwe wyjątki dla małych spółek), inne obszary regulacji (raportowanie okresowe, wchodzenie na rynek poprzez odwrotne przejęcia, warunki dopuszczenia do obrotu, specjalny reżim regulacyjny dla małych spółek).

Swoją odpowiedź na konsultacje Stowarzyszenie przesłało 10.02.2022 r. i można się z nią zapoznać TUTAJ. Wniosek KE konsumuje dużą część postulatów zgłoszonych przez SEG.


Prace legislacyjne nad Listing Act obejmowały m.in. projekt dyrektywy dotyczący uprzywilejowania co do prawa głosu. Wcześniejsze projekty tej regulacji nie zawierały rozwiązań, które wpływałyby w jakikolwiek sposób na funkcjonowanie już istniejących reżimów uprzywilejowania w poszczególnych państwach członkowskich. Niestety, na ostatnim etapie prac legislacyjnych pojawiły się koncepcje ujednolicenia części przepisów, przy jednoczesnym drastycznym ograniczeniu dotychczasowych form uprzywilejowania.

W związku z powyższym jako SEG uczestniczyliśmy w działaniach, których rezultatem było opublikowanie w dniu 28 listopada br. listu otwartego do unijnych legislatorów w sprawie niekorzystnego kierunku prac nad projektem dyrektywy o uprzywilejowaniu co do prawa głosu. SEG przyłączył się do organizacji z ośmiu krajów reprezentujących m.in. emitentów, które podpisały list. Wskazano w nim na potencjalne negatywne skutki dla systemów w krajach, w których spółki ze strukturą akcji uprzywilejowanych co do głosu były dopuszczane do obrotu na rynku rozwoju MŚP, a które wynikałyby ze zmodyfikowanych rozwiązań, nad którymi pracują KE, Parlament Europejski i Rada UE. Intencja poprawy sytuacji spółek w krajach, w których takie spółki nie były dopuszczane do obrotu, może spowodować z drugiej strony pogorszenie warunków prawnych w krajach UE, w których do tej pory nie było problemów systemowych w tym zakresie. (link do listu)


Data aktualizacji: 2025-06-02

Zobacz również:

Szybkie menu