Parkiet, Mirosław Kachniewski, Ciemny lud to kupi

Kategoria: 
Prasa o nas
09/04/2015

Mirosław Kachniewski, prezes zarządu Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych, napisał artykuł dla dziennika Parkiet.

"Nie jest żadnym odkryciem stwierdzenie, że dobry sprzedawca jest w stanie wcisnąć klientowi dowolny produkt. Na rynku usług finansowych stwierdzenie to nabiera jednak szczególnej mocy z uwagi na dużo większe konsekwencje tak dla kupującego, jak i dla całej gospodarki. W związku z powyższym, w tym obszarze w różnych krajach stosowane są różne rozwiązania, mające na celu dodatkową ochronę konsumenta. Niestety, rozwiązania te są mało efektywne i trudno znaleźć dobre wzorce.

Szczególna sytuacja na rynku finansowym wynika stąd, że wycena nabywanego produktu czy usługi przez przeciętnego zjadacza chleba jest praktycznie niemożliwa. Co więcej, nie jest ona możliwa nie tylko w momencie nabycia, ale często przez wiele kolejnych lat. Wartość wielu produktów czy usług weryfikowana jest dopiero po upływie całych dekad. Niektóre z nich można sprawdzić tylko raz w życiu lub nawet dopiero po śmierci. Dodatkowym problem jest fakt, że w takim produkcie można „utopić” nieograniczoną kwotę pieniędzy.

Powyższe kwestie stały się przyczyną silnego uregulowania i nadzoru rynku usług finansowych w każdym rozwiniętym kraju. Doświadczenie uczy jednak, że olbrzymi konflikt interesów pomiędzy sprzedającym a kupującym, połączony z olbrzymią różnicą wiedzy po obu stronach i spotęgowany zaufaniem klienta do licencjonowanej i nadzorowanej instytucji finansowej, powoduje olbrzymi potencjał do nadużyć. Wprawdzie wszystko się dzieje zgodnie z przepisami prawa, klient na wszystko się zgodził, podpisał, że rozumie, ale zrobił to równie bezmyślnie i bezrefleksyjnie, jak podpisuje umowę o założeniu rachunku bankowego."

Cały artykuł "Ciemny lud to kupi" do przeczytania - Parkiet (2015-04-09), Str.: 16 oraz na www.blog.parkiet.com

Ostatnia aktualizacja 20/11/2017
Podziel Się