Ekspansja zagraniczna polskich emitentów – odbył się IX Kongres Zarządów Spółek Giełdowych SEG

Kategoria: 
Komunikaty Prasowe
07/11/2014

5 – 6 listopada 2014 roku odbył się IX Kongres Zarządów Spółek Giełdowych SEG, na którym dyskutowano o ekspansji polskich spółek giełdowych na rynki zagraniczne. Uczestnicy Kongresu zastanawiali się m.in. nad tym, jaka jest specyfika rynków zagranicznych, gdzie i jak szukać finansowania na działania międzynarodowe oraz jakie są modele zdobywania międzynarodowych rynków.

Podczas dorocznego spotkania Zarządów Spółek Giełdowych SEG poruszaliśmy kwestię ekspansji na rynki międzynarodowe. Zastanawialiśmy się nad tym, co robić, by była skuteczna, jaka jest specyfika ekspansji na poszczególne rynki, które kierunki są najbardziej atrakcyjne pod względem inwestycyjnym oraz jak sfinansować działalność na skalę międzynarodową. Natomiast warsztaty przeprowadzone w małych grupach pozwoliły na pogłębienie wiedzy związanej z wchodzeniem na rynki zagraniczne w poszczególnych obszarach geograficznych i kulturowych – podsumowuje Mirosław Kachniewski, prezes Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych.

kz_www1.jpg

Pierwszego dnia kongresu odbyły się trzy dyskusje panelowe. Tematem pierwszej były cele i uwarunkowania ekspansji zagranicznej. Rozmawiano o czynnikach konkurencyjności polskich przedsiębiorstw, motywach rozszerzenia działań biznesowych poza granice kraju oraz możliwościach bezpośredniego i pośredniego wsparcia Państwa. W dyskusji moderowanej przez Eryka Stankunowicza (I Zastępca Redaktora Naczelnego, Forbes) udział wzięli: Anna Barbarzak (Dyrektor Departamentu Współpracy Ekonomicznej, Ministerstwo Spraw Zagranicznych), Marcin Chmielewski (Prezes Zarządu, KGHM Polska Miedź), Małgorzata Dec-Kruczkowska (Dyrektor Departamentu Analiz, Ministerstwo Skarbu Państwa) Paweł Graniewski (Doradca Prezesa Zarządu, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie), Marek Kapłucha (Wiceprezes Zarządu, Grupa Azoty).

Giełda przywiązuje wielkie znaczenie do budowy międzynarodowej pozycji w celu przyciągnięcia zarówno zagranicznych inwestorów jak i emitentów. Zwłaszcza pozyskanie nowego kapitału uważamy za kluczowe, bo bez tego nie będziemy mogli podnieść płynności. Z drugiej strony jest ekspansja zagraniczna rozumiana, jako inwestycje w zagraniczne podmioty. Trzeba jednak pamiętać, że angażowanie się w zagraniczne inwestycje nie jest gwarantem sukcesu i wzrostu spółki. Aby międzynarodowe inwestycje kapitałowe, fuzje i przejęcia miały sens, musi być spełnionych szereg warunków rynkowych, cenowych i strukturalnych oraz zaistnienie synergii, zarówno kosztowych jak i przychodowych, a spółka przejmująca musi być oparta na mocnych fundamentach swojej podstawowej działalności biznesowej – mówił Paweł Graniewski Doradca Prezesa Zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

kz_www2.jpg

Drugi panel dotyczył modeli zdobywania rynków zagranicznych. Dyskutowano m.in. nad specyfiką poszczególnych rynków i formą ekspansji. Dyskusję moderowała Beata Stelmach (Prezes Zarządu, General Electric Polska i kraje bałtyckie), jej uczestnikami byli: Piotr Jeleński (Prezes Asseco South Eastern Europe), Jerzy Kalinowski (Partner, szef grupy doradczej w zakresie strategii i operacji KPMG w Polsce i w Europie Środkowo- Wschodniej), Andrzej Maciejewski (Spencer Stuart), Jarosław Michniuk (Prezes Zarządu, Selena FM), Tomasz Salomon (Dyrektor Departamentu Instrumentów Wsparcia, Ministerstwo Gospodarki).

Dla wielu polskich firm rynek krajowy stał się niewystarczający. Rosną więc ambicje właścicieli i kadry zarządzającej, by otworzyć się na rynki międzynarodowe. Nasze rodzime firmy mają do zaoferowania bardzo dobrą jakość produktów i doświadczenie w budowaniu swojej działalności w trudnym okresie transformacji. Pierwsze kroki w ekspansji to najczęściej prosty eksport, obarczony stosunkowo niskim ryzykiem. Z czasem jednak rośnie apetyt na zwiększanie bezpośredniej obecności i zakładane są przedstawicielstwa. Aż wreszcie przenoszone są linie produkcyjne z uwagi na tańsze koszty produkcji, co pomaga w wykorzystaniu potencjału danego rynku. Wyzwaniem jest zawsze właściwa kadra - z jednej strony znająca lokalne uwarunkowania, z drugiej wyszkolona i dbająca o interes właściciela – mówiła Beata Stelmach, Prezes Zarządu General Electric Polska i kraje bałtyckie.

kz_www5.jpg

Zamykając merytoryczną dyskusję podczas trzeciego panelu zastanawiano się nad finansowaniem ekspansji zagranicznej.  Zaproszeni do rozmowy przedstawiciele spółek giełdowych rozmawiali m.in. o finansowaniu bankowym i rynkowym oraz zaostrzającej konkurencji o inwestorów. Dyskusję poprowadził Roman Młodkowski (Prezes Zarządu, RMVC). W debacie wzięli udział: Norbert Biedrzycki (Prezes Zarządu, ABC Data), Marcin Petrykowski (Dyrektor Zarządzający, Standard & Poor's), Wojciech Rząsiecki (Zastępca Dyrektora Departamentu Gwarancji i Poręczeń, Ministerstwo Finansów), Dariusz Poniewierka (Prezes Zarządu, Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych), Ryszard Wtorkowski (Prezes Zarządu, LUG).

Podczas Kongresu odbył się Charytatywny Bieg Rynku Kapitałowego z udziałem Roberta Korzeniowskiego, wielokrotnego mistrza olimpijskiego. Uzyskane podczas biegu środki zostaną przeznaczone na praktyczną edukację młodzieży ponadgimnazjalnej w zakresie przedsiębiorczości w ramach programu „Zarządzanie firmą”, który jest realizowany przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości. Uczestnicy przebiegli łącznie 176 osobokilometrów, co daje możliwość udziału kolejnych kilku tysięcy uczniów w programie. Partnerem Biegu była spółka PZU SA. 

kz_www4_0.jpg

Drugiego dnia Kongresu odbyły się warsztaty tematyczne. Pierwsza tura zajęć była podzielona według specyfiki ekspansji na poszczególnych rynkach: Unia Europejska, Kraje byłego ZSRR (poza krajami UE), Azja (poza byłymi krajami ZSRR). Drugą turę warsztatów podzielono na cztery grupy tematyczne: „Zaprojektuj skuteczną ekspansję”, „Rewolucja w raportowaniu i sposoby ograniczania ryzyk z tym związanych”, „Pozyskiwanie kapitału od inwestorów zagranicznych” i „Nadzorowanie projektów aby nie stracić twarzy”.

Gospodarzem Kongresu było Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Partnerstwo nad wydarzeniem objęli: Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie jako Partner Instytucjonalny, firma audytorsko-doradcza KPMG w Polsce jako Partner Merytoryczny, PGNiG i PKN ORLEN jako Partnerzy Strategiczni, Grupa Azoty i Instytut Rynku Kapitałowego - WSE Research jako Partnerzy, Unicomp-WZA jako Partner Technologiczny oraz LUG, Magellan, Marsh, Pelion, Standard & Poor’s, TenStep Polska, Wardyński i Wspólnicy jako Patroni. Partnerem Charytatywnego Biegu Rynku Kapitałowego było PZU. Projekt został zrealizowany pod Patronatem Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego - 25-lecie Wolności oraz Patronatem Ministerstwa Skarbu Państwa i Akcjonariatu Obywatelskiego.

Więcej informacji jest dostępnych na www.seg.org.pl

Ostatnia aktualizacja 20/11/2017
Podziel Się